Siirry pääsisältöön

Palvelumuotoilun hyödyntäminen jäsenpalveluiden kehittämisessä

Palvelumuotoilu (engl. service design) on useista osaamisaloista kumpuava työkalu- ja menetelmävalikoima, jolla käyttäjän, esimerkiksi jäsenen, kokemusta palvelun aikana voidaan parantaa. Jäsenen kokemusta jäsenpalvelun aikana sanotaan palvelukokemukseksi. Palvelukokemusta voidaan parantaa optimoimalla palveluprosessin kriittisiä pisteitä ja poistamalla palvelua häiritseviä kohtia. Palvelukokemus on kuitenkin aina subjektiivinen, eikä järjestö voi suunnitella sitä etukäteen.

Juha Tuulaniemi on kirjoittanut kattavan oppaan nimeltä Palvelumuotoilu. Hän kirjoittaa, ettei palvelumuotoilu ole uusi innovaatio, vaan pikemminkin tapa yhdistää vanhoja asioita uudella tavalla. Palvelumuotoilu on muotoiluperustaista. Tällä tarkoitetaan sitä, että muotoilijoiden ydinosaaminen on tuotu palveluiden kehittämiseen. Palveluiden suunnittelu on yleisnimi palveluiden suunnittelulle ja palvelumuotoilu on yhteisesti sovittu kehikko, joka sisältää sekä erilaisia muotoiluprosesseja että muotoilusta tuttuja työkaluja.

Satu Miettisen toimittamassa palvelumuotoiluaiheisessa kirjassa verrataan palvelumuotoilua ja perinteisestä palveluiden suunnittelua. Perinteisesti palveluiden kehittämisessä on hyödynnetty markkinatutkimusta ja asiakaspalautetta. Tällöin palvelun käyttäjän rooli on passiivinen palvelun vastaanottaja. Palvelumuotoilussa käyttäjä eli jäsen tuodaan aktiiviseen rooliin, palveluiden kehittämisen keskiöön. Toisaalta palvelumuotoilu ottaa huomioon myös muut palveluun liittyvät sidosryhmät, kuten järjestön työntekijät.

Järjestön jäsenten syvällinen ymmärtäminen lienee keskeinen osa järjestön menestystä. Palvelumuotoilu voi auttaa luomaan sellaisia palveluita, jotka luovat arvoa jäsenille. Jäsenymmärryksen avulla palvelumuotoilun menetelmillä voidaan havaita uusia tapoja palvella jäseniä. Jäsenen ottaminen mukaan palveluiden kehittämiseen auttaa voittamaan jäsenen lojaaliuden ja kehittää jäsenen ja järjestön välistä suhdetta. Tällöin jäsen saattaa kokea, että järjestö kuulee mitä jäsenellä on sanottavanaan.

Palvelumuotoilu menetelmänä perustuu aina yhteisöllisyyteen. Esimerkiksi järjestön johto tai asiantuntijat eivät koskaan voi kehittää uusia jäsenpalveluita itsenäisesti, vaan mukaan tulisi ottaa kaikki palveluprosessiin liittyvät sidosryhmät. Jäsenten lisäksi myös prosessiin liittyvien työntekijöiden (esim. jäsensihteerien) on olennaista olla mukana prosessin kehittämisessä. Mainio lista kehittämiseen käytetyistä työkaluista löytyy täältä: http://www.servicedesigntools.org/

Yhdeksi palvelumuotoilun keskeisistä periaatteista nostetaan usein iteratiivisuus. Käytännössä palvelumuotoilussa siis hyväksytään se, ettei esimerkiksi jäsenpalveluprosessi ole koskaan valmis, vaan siitä löytyy aina kehitettävää, ja kehittämisen kohteisiin paneudutaan säännöllisesti. Palvelumuotoilu onkin parhaimmillaan systemaattinen ja jatkuva tapa kehittää esimerkiksi järjestön toimintaa.

Lähteet:

Miettinen, S., Raulo, M. & Ruuska, J. 2011. Johdanto. Teoksessa Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Teknologiateollisuus ry, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu, Kuopion Muotoiluakatemia, 12-17.

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Avoinen blogissa.

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t