Siirry pääsisältöön

Ajatuksia järjestön jäsenen kohtaamisesta

Pekka liittyi vuosia sitten opiskelijajäseneksi erääseen järjestöön. Jäsenyys oli ilmainen ja pääsyy liittymiselle taisi olla liittymisen yhteydessä saatu ilmainen haalarimerkki. Vuosien ajan järjestö muistutti Pekkaa jäsenlehdellä säännöllisesti joka kuukausi. Pekka tunsi lievää ärtymystä ja huonoa omaatuntoa aina lehden saapuessa: lehden sisältö eikä oikeastaan järjestön toimintakaan kiinnostanut riittävästi ja lehti lensikin nopeasti paperinkeräyslaatikkoon. Kuukausittain lehden saapuessa Pekka suunnitteli järjestöstä irtisanoutumista, mutta koki sen turhaan työlääksi – olihan jäsenyyskin ilmainen.

Vuosien jäsenyyden jälkeen koitti vihdoin päivä, jolloin Pekka päätti irtisanoutua. Hän lähetti kohteliaan sähköpostin järjestön jäsensihteerille ja sai muutamassa tunnissa lyhyen ja ytimekkään vastauksen: ”Jäsenyytesi on nyt irtisanottu”. Pekka sai siis muutamassa tunnissa hoidettua asian, jota hän oli miettinyt monen vuoden ajan. Pekan olisi pitänyt olla tyytyväinen, mutta hänelle jäi yhteydenotosta hieman pettynyt olo: hänestä tuntui kuin jotain oli jäänyt puuttumaan. Miksi näin?

Suomalainen palvelu- ja asiakassuhdemarkkinoinnin professori Christian Grönroos jakaa asiakkaan, tässä tapauksessa Pekan, kokeman laadun toiminnalliseen ja tekniseen laatuun. Tekninen laatu kertoo palvelun lopputuloksesta. Toiminnallinen laatu kertoo palveluprosessista eli siitä, miten asiakas saa palvelun lopputuloksen. Toiminnallisen laadun arviointi on subjektiivista eli esimerkkitapauksessamme kyse on Pekan omakohtaisesta tulkinnasta.

Pekka koki palvelun teknisen laadun erinomaisena. Hän sai hoidettua lyhyessä ajassa asian, joka oli vaivannut jo pitkään. Toiminnallinen laatu jätti kuitenkin toivomisen varaa. Vaikka suhde järjestöön oli aina ollut melko heikolla pohjalla, se oli kuitenkin kestänyt vuosia. Pekka olisi toivonut jonkinlaista inhimillistä kohtaamista palvelun aikana: tervehdystä sähköpostin alussa, kiitosta lähetetystä viestistä tai allekirjoitusta nimetyltä henkilöltä. Kohtaamista ihmisen kanssa.

Palvelun aikana koettu tekninen ja toiminnallinen laatu liittyvät palvelukokemuksen muodostumiseen. Palvelukokemus muodostuu aina jokaisessa palvelutilanteessa yhä uudelleen. Yhdelle jäsenelle voi siis jäsenyyden elinkaaren aikana muodostua monta palvelukokemusta suhteessa järjestöön. Jos jollain palvelukerralla kaikki ei mene putkeen, voi ensi kerralla onnistua paremmin. Paitsi jäsenyyden irtisanomistilanteissa. Niissä seuraavaa kertaa ei enää tule.

Järjestöillä lienee tarkat ohjeet siitä, miten palvelun tekninen laatu hoituu. Mutta entäpä toiminnallinen laatu? Nopea reagointi on varmasti yksi hyvän toiminnallisen laadun tekijöistä. Mutta onko kyse lopulta kahden ihmisen välisestä vuorovaikutuksesta, tarpeesta kohdata toinen inhimillisessä tilanteessa? Kohtaamiseen vaikuttanevat niin jäsenen kuin järjestön edustajankin odotukset, ajatukset, mielentila ja motivaatio.

Palataanpa vielä Pekkaan ja Pekan jäsenyyden irtisanomisen vastaanottaneeseen jäsensihteeriin. Minkä jäsensihteeri kokee tärkeimmäksi työkseen? Jäsenrekisterin mahdollisimman tarkan ylläpidon? Vai onko tärkeintä muodostaa jäsenille mahdollisimman hyviä kokemuksia suhteessa järjestöön?

Kirjoitus on julkaistu alun perin Avoinen blogissa.

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t