Siirry pääsisältöön

Kahvinautinto kotiin kannettuna - Slurp!

Tänä päivänä kotiin voi tilata melkein mitä tahansa ravintolaruuasta ruokakasseihin tai siivoojasta hierojaan. Kahviakaan ei tarvitse enää hakea lähikaupasta, sillä muutaman vuoden alalla toiminut Slurp toimittaa laadukkaat artesaanikahvit suoraan kotiin tai työpaikalle. Kahvin voi valita makumieltymystensä mukaan ja kahvi paahdetaan ja toimitetaan perille suoraan suomalaiselta pienpaahtimolta.

Blogiyhteistyön kautta minulle tarjoutui mahdollisuus testata Slurpin palvelua muutaman kuukauden ajan. Koska aamuni alkavat kaikkein parhaiten isolla kahvimukillisella sohvan nurkassa loikoillen, olin innoissani yhteistyöstä. Palvelu toimikin moitteettomasti ja teki juuri sen minkä lupasi: postiluukustani työnnettiin paketillinen kahvia säännöllisesti joka toinen viikko. Poikkeuksetta kahvi oli paahdettu vasta muutama päivä aiemmin ja pakkauksesta leijunut kahvin tuoksu päihitti peruspresidentin mennen tullen.

Ensimmäiset Slurp-kahvihetkeni menivät nopeasti uusia tuoksuja haistellessa ja täyteläisiä makuja maistellessa. Muutaman viikon kuluttua ryhdyin pohtimaan kahvin nauttimiseen liittyviä mielikuvia ja tunnelmia. Alun perin olin itse kuullut Slurpista Facebook-kaverini kautta, jolla oli tapana postata lähes viikoittain kuvia kahvitunnelmistaan. Koen oman Slurp-tarinani alkaneen jo kaverin FB-seinältä, josta se jatkui luontevasti Slurpin tilauslomakkeelle. Tilauslomake on erityisen laadukkaasti toteutettu: tilaaminen ei oikeastaan tunnu edes tilaamiselta vaan sen kautta pääsee pohtimaan omia kahvimieltymyksiä. Kun FB-kaverini tykkäsi juoda sekaisin tumma- ja vaaleapaahtoista kahvia, olivat omat makunystyräni enemmän tummapaahtoisen kahvin puolella.

Slurp-tarinani alkoi hienosti, mutta kun viikot kuluivat, alkoi tarinan kaari hieman lössähtämään. Ehkäpä koin jääväni hieman yksin kahvini kanssa. Jäinkin pohtimaan, auttaisiko palvelumuotoilusta tuttu tarinallistaminen oman palvelukokemukseni muodostumisessa. Anne Kalliomäki on kirjoittanut kirjan Tarinallistaminen - Palvelukokemuksen punainen lanka. Kirjassa kerrotaan tarinalähtöisen palvelukokemuksen muodostamisesta. Suomessa aihe lienee tutuin matkailualalla (hyvänä esimerkkinä Rovaniemen SantaPark), mutta maailmalla tarinoita käytetään jo muussakin palveluliiketoiminnassa.

Slurp-kahvipaketin kyljestä löytyy (ilmeisesti hieman paahtajasta riippuen) kahvin perustedot eli vähintäänkin papujen viljelymaa, paahtaja sekä paahtopäivämäärä. Yhdessä pakkauksessa mainitaan parilla lauseella alkuperäiskansoihin kuuluvat pienviljelijät, jotka viljelevät juuri käsissäni olevia papuja Kolumbian Magdalenan alueella 1000-1700 metrin korkeudessa. Tästä tarinasta olisin halunnut kuulla vielä lisää! Kalliomäki mainitsee kirjassaan, että tarinalähtöisessä palvelumuotoilussa yhdistetään faktaa ja fiktiota, ja asioita katsotaan erityisesti elämyksellistämisen näkökulmasta. Kahvia nauttiessani olisin mielelläni lukenut pienen tarinan kolumbialaisen viljelijäperheen elämästä. Tällaisen tarinan lukeminen olisi ehkä tuonut minut lähemmäksi kahvin alkuperää.

Miksi yritys sitten tarinallistaisi palvelujaan? Mitä hyötyä esimerkiksi Slurpille olisi tarinoista? Parhaimmillaan palvelun yhteyteen kiedottu tarina kiehtoo, koukuttaa ja viihdyttää. Tällöin tarina antaa asiakkaan kokemukselle merkityksen ja tekee siitä erityisen. Kalliomäki kirjoittaa, että tarinalla erottuessaan yritys brändää tuotteet ja palvelut omikseen, jolloin niitä on hankalaa kopioida. Vaikka tarinan voimaa on hankalaa kiistää, on sen hyödyllisyyttä toisaalta hankalaa mitata: “Koska kyse on immateriaalisen sisällöin hyödyntämisestä ja tunteisiin vaikuttamisesta, tulosten mittaamisessa ollaan aika horjuvalla maaperällä.”

Slurp on joka tapauksessa jo oikealla polulla tarinallistamisessa. Yrityksen verkkosivuilta löytyy Slurpin syntytarina ja erityisesti tilauslomakkeella potentiaalinen asiakas voi itse pohtia omaa kahvitarinaansa. Asiakkaan tarinaa olisi helppoa jatkaa vielä pidemmällekin. Viikonloppuisin omassa sosiaalisessa mediassani vilahtelevat herkullisen näköiset aamiaiskuvat höyryävine kahvikupposineen. Tällaisia, jo olemassa olevia tarinoita Slurp käyttää toistaiseksi hyödykseen varsin vähän. Asiakkaita voisi ohjata jakamaan omat tarinansa Slurpin sosiaalisen median kanavissa ja tarinat voisi ohjata edelleen Slurpin verkkosivuille.

Kalliomäki kirjoittaa kirjassaan, että hyvän palvelukokemuksen muodostumisessa on tärkeää luoda yhteys toiseen ihmiseen ja ihmisjoukkoihin. Tarinoissa tarvitaan läpinäkyvyyttä ja autenttisuutta - juuri sitä mitä asiakkaat voisivat Slurpille ja toisilleen tarjota. Parhaimmillaan asiakas voi samaistua muiden jakamiin kahvitunnelmiin ja täydentää tarinaa omilla kuvilla. Tällöin asiakkaalle muodostuu kokemus mukaan pääsystä ja osallistumisesta. Tällaiseen tarinaan halutaan kuulua pitkään.

Palanen omaa Slurp-tarinaani


Lähde: Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen - Palvelukokemuksen punainen lanka

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t