Siirry pääsisältöön

Huippu-alku ja huippu-loppu -säännöistä apua palvelukokemuksen parantamiseen?

Huippu-loppu -säännön (engl. peak-end rule) mukaan muistoihin vaikuttaa eniten kokemuksen lopussa oleva tunne, sekä se hetki, jolloin kokemuksen aikana koettiin voimakkain tunne. Esimerkiksi kampaajalla käydessä palvelukokemuksen huippuhetki voisi olla vaikkapa se, kun kampaaja ymmärtää välittömästi asiakkaan toiveet. Palvelun eli vaikkapa hiusten leikkuun lopputulos taas määrittää pitkälti tunnetta palvelukokemuksen lopussa.

kuva: Flickr - Jeff Djevdet

Palvelu- ja asiakassuhdemarkkinoinnin emeritusprofessori Christian Grönroos on kirjoittanut siitä, että asiakas vertaa saatua kokemusta suhteessa odotuksiin. Jokaiseen palvelukokemukseen liittyy odotettu palvelu ja koettu palvelu ja tämän prosessin lopputulosta sanotaan kokemukseksi palvelun laadusta. Palveluun liittyvien odotusten vuoksi palvelukokemusta parantaessa tulisi ottaa huomioon myös huippu-alku -sääntö (engl.  peak-start rule).

Huippu-alku -säännöt tarkoittavat sitä, että arvioidessamme tulevaisuuden tapahtumia, keskitymme tapahtuman alkuhetkeen, sekä kuviteltuun, emotionaalisesti voimakkaimpaan hetkeen. Tällaisella, yleensä tiedostamattomalla ajattelutavalla on se huono puoli, että tapahtuman pitkäjänteisiä hyötyjä ei osata ottaa huomioon.

Käytetäänpä esimerkkinä ruuan tilaamista verkkokaupasta. Olen tänä syksynä käyttänyt  k-ruoka.fi -palvelua ruuan tilaamiseen. Ensimmäistä kertaa tilatessani odotukseni eivät olleet kovin korkealla. Tilaussivun käyttöliittymä tuntui monimutkaiselta ja lopulta ehti kulua useampi viikko, ennen kuin vihdoin sain tilauksen tehtyä. Myös tilausprosessin voimakkain hetki tuntui verrattaen negatiiviselta: ajattelin, että olisi hankalaa olla sovittuna aikana vastaanottamassa ruokatoimitusta. Toisin sanoen ennakko-odotukseni sekä  huippu- että alkuhetkestä olivat melko pessimistisiä.

Lopulta kokemani palvelukokemus oli kuitenkin aivan erilainen odotuksiin verrattuna. Huippu-loppu -sääntöön sovellettuna huippukokemukseksi paljastui hieman yllättäen toimituksen mukana tullut “yllätystuote”, kuivakakku. Lisäksi palveluun liittyvä hyvä fiilis kesti useamman päivän ruokatoimituksen jälkeen, käytännössä vähintään niin pitkään kun jääkaapista löytyi ruokaa.

Ensimmäisen tilauskerran palvelukokemus oli siis erinomainen. Osittain tämä johtui varmasti siitä, että odotukseni eivät huippu-alku -sääntöjen mukaan olleet kovin korkealla. Toisaalta mielenkiintoista on se, että palvelukokemus on usein erilainen eri palvelukerroilla. Omat odotukseni olivat seuraavilla tilauskerroilla jo korkeammalla, mutta harmikseni ensimmäisellä kerralla tullutta  yllätystuotetta ei enää toimitettu. Odottamani huippukokemus jäi siis kokematta. Toisaalta palvelu on kokonaisuudessaan ollut niin mainio, että olen käyttänyt sitä useamman kuukauden ja se on luultavasti tullut arkeeni jäädäkseen.

Palvelumuotoiluprosessi alkaa usein asiakastutkimuksella. Tutkimuksessa voisi olla hyvä soveltaa huippu-alku ja huippu-loppu -sääntöjä. Asiakkailta voidaan esimerkiksi kysyä, miten palvelun koettu huippukohta erosi odotuksiin verrattuna ja millaisia huippuhetkiä palvelusta ylipäätään löytyi. Myös palvelukokemuksen lopussa koettuja tuntemuksia olisi hyvä verrata ennakko-odotuksiin. Vaikka palvelukokemus olisi positiivinen, saattaa kokemus poiketa suurestikin ennakko-odotuksista.

Lisälukemista:

Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi
Wikipedia: Peak-end rule

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t