Kehittämäni projektipeli on perinteinen lautapeli, jota voidaan pelata tietojärjestelmäprojektin aloitustapaamisessa. Peliä pääsevät pelaamaan sekä asiakkaan että toimittajan edustajat – käytännössä kaikki projektiin osallistuvat henkilöt. Projektipelistä julkaistiin tänä vuonna tieteellinen artikkeli, joka esiteltiin toukokuussa 2018 GamiFIN-seminaarissa Porissa.
Artikkeli on nimeltään Gamifying a Project Plan – Case: The Project Game ja sen ovat kirjoittaneet allekirjoittanut sekä pelisuunnittelija Jaakko Kemppainen. Artikkelissa esitellään projektipeliä ja kuvataan asiakkaiden kokemuksia pelin pelaamisesta. Lisäksi peliä analysoidaan pelisuunnittelun ja pelillistämisen näkökulmasta.
Oletko koskaan ollut projektissa, jossa et tunne omia tehtävä- ja vastuualueitasi? Tai et tiedä, millaisia vaiheita projektissa on tai milloin projekti valmistuu? Projektipeliä pelatessa nämä asiat tulevat tutuiksi. Samalla tutuksi tulee koko projektiryhmä – rennoissa merkeissä heti projektin alussa.
Kullekin projektiryhmän jäsenelle jaetaan pelin aluksi resurssikortit, joita henkilö pelaa siinä vaiheessa, kun häneltä oikeassakin projektissa vaaditaan työpanosta. Esimerkkejä tällaisista vaiheista ovat vaikkapa koulutukseen osallistuminen tai testaus- ja tarkistusvaihe. Näin projektiryhmän jäsenten rooli ja vastuut tulevat tutuksi jo projektin alkuvaiheessa.
Kuten oikeassakaan projektissa, ei projektipelissäkään välttämättä vältytä yllätyksiltä. Projektipelissä tapahtumakortit vastaavat projektin riskejä. Yllättäviä tapahtumia voivat olla esimerkiksi projektipäällikön sairausloma tai tietojärjestelmän uusi vaatimus. Tapahtumakorttien avulla projektiryhmän jäsenet pääsevät keskustelemaan siitä, miten mahdollinen riski voidaan välttää jo ennalta.
Projektipelin tavoitteena on saada projekti valmiiksi sovitussa aikataulussa, ennalta sovituin resurssein. Tässä on mahdollista onnistua, kun kukin pelaaja tekee parhaansa ja hoitaa oman vastuualueensa. Aivan kuten oikeassakin projektissa!
Artikkeli on nimeltään Gamifying a Project Plan – Case: The Project Game ja sen ovat kirjoittaneet allekirjoittanut sekä pelisuunnittelija Jaakko Kemppainen. Artikkelissa esitellään projektipeliä ja kuvataan asiakkaiden kokemuksia pelin pelaamisesta. Lisäksi peliä analysoidaan pelisuunnittelun ja pelillistämisen näkökulmasta.
Projekti tutuksi projektipeliä pelaten
Oletko koskaan ollut projektissa, jossa et tunne omia tehtävä- ja vastuualueitasi? Tai et tiedä, millaisia vaiheita projektissa on tai milloin projekti valmistuu? Projektipeliä pelatessa nämä asiat tulevat tutuiksi. Samalla tutuksi tulee koko projektiryhmä – rennoissa merkeissä heti projektin alussa.
Kullekin projektiryhmän jäsenelle jaetaan pelin aluksi resurssikortit, joita henkilö pelaa siinä vaiheessa, kun häneltä oikeassakin projektissa vaaditaan työpanosta. Esimerkkejä tällaisista vaiheista ovat vaikkapa koulutukseen osallistuminen tai testaus- ja tarkistusvaihe. Näin projektiryhmän jäsenten rooli ja vastuut tulevat tutuksi jo projektin alkuvaiheessa.
Kuten oikeassakaan projektissa, ei projektipelissäkään välttämättä vältytä yllätyksiltä. Projektipelissä tapahtumakortit vastaavat projektin riskejä. Yllättäviä tapahtumia voivat olla esimerkiksi projektipäällikön sairausloma tai tietojärjestelmän uusi vaatimus. Tapahtumakorttien avulla projektiryhmän jäsenet pääsevät keskustelemaan siitä, miten mahdollinen riski voidaan välttää jo ennalta.
Projektipelin tavoitteena on saada projekti valmiiksi sovitussa aikataulussa, ennalta sovituin resurssein. Tässä on mahdollista onnistua, kun kukin pelaaja tekee parhaansa ja hoitaa oman vastuualueensa. Aivan kuten oikeassakin projektissa!
Kommentit
Lähetä kommentti