Projekti oli laajuudessaan melko poikkeuksellinen. Tyypillisesti meidän projekteissa toteutetaan kerrallaan vain yksi tai kaksi palvelua. Tässä tapauksessa usean palvelun käyttöönotto yhtäaikaa oli kuitenkin perusteltua. Esimerkiksi vanhan jäsenrekisterin rajapinta ei olisi toiminut yhteen uusien palveluiden kanssa. Uudistamalla kaikki palvelut voitiin hyödyntää tuotteiden valmiita rajapintoja.
Palvelumuotoilulla lisää ymmärrystä kohderyhmien tarpeita kohtaan
Palvelumuotoilua hyödynnettiin verkkosivujen suunnittelussa. Projektin aikana järjestettiin useita työpajoja, joihin osallistui asiakkaan ja toimittajan työntekijöitä sekä liiton jäseniä ja muita sidosryhmiä. Esimerkiksi verkkosivujen Aivoterveys -osio suunniteltiin vahvasti palvelumuotoilua apuna käyttäen.
Ennen työpajoja pohdimme asiakkaan edustajien kanssa sitä, mitkä ovat sivuston tärkeimmät kohderyhmät. Näiden kohderyhmien perusteella suunniteltiin erilaisia ”persoonia”, eli käyttäjäryhmien tyypillisimpiä edustajia. Työpajojen osallistujat pyrittiin rekrytoimaan näistä kohderyhmistä.
Palvelumuotoilulla lisää ymmärrystä kohderyhmien tarpeita kohtaan
Palvelumuotoilua hyödynnettiin verkkosivujen suunnittelussa. Projektin aikana järjestettiin useita työpajoja, joihin osallistui asiakkaan ja toimittajan työntekijöitä sekä liiton jäseniä ja muita sidosryhmiä. Esimerkiksi verkkosivujen Aivoterveys -osio suunniteltiin vahvasti palvelumuotoilua apuna käyttäen.
Ennen työpajoja pohdimme asiakkaan edustajien kanssa sitä, mitkä ovat sivuston tärkeimmät kohderyhmät. Näiden kohderyhmien perusteella suunniteltiin erilaisia ”persoonia”, eli käyttäjäryhmien tyypillisimpiä edustajia. Työpajojen osallistujat pyrittiin rekrytoimaan näistä kohderyhmistä.
Työpajoissa osallistujat pääsivät suunnittelemaan kuvitteellisten persoonien käyttäjäpolkuja. Eläytymällä näiden persoonien asemaan, voitiin pohtia esimerkiksi heidän motivaatioitaan, toiveitaan ja tarpeitaan sivustoa kohtaan. Oli mielenkiintoista havaita, miten erityyppisiä tarpeita esimerkiksi median edustajilla oli verrattuna vaikkapa aivosairauksien riskiryhmissä oleviin henkilöihin.
Työskentelen melko pienessä yrityksessä ja projekteja tehdään muutaman henkilön tiimillä. Tällöin yhdellä henkilöllä voi olla projektissa useita rooleja. Tässä projektissa projektipäällikön ja palvelumuotoilijan roolien yhdistäminen toimi erittäin hyvin. Projektipäällikkönä tunsin melko tarkasti asiakkaan tarpeet ja toisaalta minulla oli koko ajan melko tarkka kuva projektin budjetista. Tällöin pystyin palvelumuotoilijana esittämään ratkaisuja, jotka mahtuvat hyvin projektiin.
Kokonaisuutena tästä projektista jäi todella hyvä mieli. On mahtavaa olla tekemässä asiakkaalle toimivia ratkaisuja ja samalla luoda yhteiskunnallista hyvää.
Lue lisää projektista ja asiakkaan kokemuksista.
Budjettitietoisuus on tärkeää
Projektissa kuin projektissa budjetti on tärkeä toteutusta määrittävä tekijä. Palvelumuotoilun ideointivaiheessa saimme valtavan määrän ideoita, joista osasta jouduttiin luopumaan johtuen niiden kalliista toteutettavuudesta. Toisaalta ideaa voitiin myös jatkojalostaa budjettiin sopivammaksi. Mielestäni on tärkeää, että budjetistakin puhutaan mahdollisimman avoimesti.Työskentelen melko pienessä yrityksessä ja projekteja tehdään muutaman henkilön tiimillä. Tällöin yhdellä henkilöllä voi olla projektissa useita rooleja. Tässä projektissa projektipäällikön ja palvelumuotoilijan roolien yhdistäminen toimi erittäin hyvin. Projektipäällikkönä tunsin melko tarkasti asiakkaan tarpeet ja toisaalta minulla oli koko ajan melko tarkka kuva projektin budjetista. Tällöin pystyin palvelumuotoilijana esittämään ratkaisuja, jotka mahtuvat hyvin projektiin.
Valmista ei ole koskaan
Verkkopalvelun julkaisu ei tarkoita sitä, että palvelun kehittämistä ei jatkettaisi. Kun palvelun perusta on tehty laadukkaasti, on siihen helppoa tehdä pieniä faceliftejä tai liittää lisäpalveluita. Verkkopalveluiden osalta saavutettavuus on teema, jonka osalta koskaan ei ole täysin valmista. Projektin yhteydessä toteutettu jäsenrekisteri on sittemmin saanut rinnalleen lehtitilaajien ylläpitoon tarkoitetun järjestelmän.Kokonaisuutena tästä projektista jäi todella hyvä mieli. On mahtavaa olla tekemässä asiakkaalle toimivia ratkaisuja ja samalla luoda yhteiskunnallista hyvää.
Lue lisää projektista ja asiakkaan kokemuksista.
Kommentit
Lähetä kommentti