Viikon mittaisen kesälomareissumme viimeiseksi etapiksi valikoitui Jyväskylä. Matkalla Vaasasta Jyväskylään selasin vimmalla Jyväskylän hotellitarjontaa. Kipurajana pitämiäni alle 100 euron hotelliöitä ei tahtonut löytyä, joten hieman pitkin hampain tein varauksen Solo Sokos Hotel Paviljonkiin 109 eurolla.
Ajoimme auton hotellin alla olevaan autohalliin, jotka perinteisesti ovat melko kolkkoja paikkoja. Tuntui kuitenkin siltä, että hotelli alkoi heti ovesta sisään päästyämme. Jo hotellin kellaritiloista alkavat kokolattiamatot, hyvä tuoksu ja valaistus saivat unohtamaan kolkon autohallin hetkessä.
Hotellihuone oli todella hieno, jossa oli pitkälle mietittyjä yksityiskohtia. Kannan rinkassani omaa tyynyä, koska hotellihuoneiden tyynyt ovat lähes poikkeuksetta liian muhkeita minulle. Nyt tyynyjä oli molemmilla sängyillä valittavissa kolme, josta löytyi kokeilemalla sopiva. Spotifyn omat soittolistat sai äkkiä soimaan, kun yhdisti puhelimen hotellihuoneen äänentoistoon.
Pohjoismaisissa vähintään keskitason hotelleissa aamupala lienee lähes poikkeuksetta runsas, kuten täälläkin. Viikon verran hieman edullisimmissa hotelleissa asuneena oli mukavaa, kun sai valita kunnon täysjyväleipää ja tuoreita marjoja aamiaiselle. Tarjoilija tuli erikseen kysymään, haluammeko tumma- vai vaaleapaahtoista kahvia. Se tuntui luksukselta. Jäin kuitenkin miettimään, että onkohan kovinkaan ympäristöystävällistä tuoda kaikille oma kahvipannu pöytään? Eikö kahvia väkisinkin mene hukkaan? Tälle hotellille on annettu Green Key –merkki, joten ympäristöasioihin täällä on kiinnitetty huomiota.
Green Key –merkkiä mietin myös siinä vaiheessa, kun hotellihuoneemme kaikki pyyhkeet oli seuraavana päivänä vaihdettu. On mahdollista, että jossain olisi ollut ohje siitä, miten siivoojat olisivat jättäneet pyyhkeet rauhaan. Omaan silmään tällaista ohjetta ei kuitenkaan sattunut ja myös pyyhetelineeseen jätetyt, käytetyt pyyhkeet oli vaihdettu.
Aulassa sijaitseville Eero Aarnion pallotuoleille on pakko antaa erityismaininta. Olkoonkin, että tunnistettavat desgin-huonekalut saattavat helposti tehdä sisustuksesta ”tekemällä tehdyn”. Mutta en ollutkaan koskaan istunut Aarnion pallotuolissa. Sellaisessa istuminen tuntui kuin pääsisi omaan rauhalliseen soppeen, jossa kaikki aistiärsykkeet ovat minimissään. Myöhemmin, kesälomareissun jälkeen kokeilin pallotuolia uudelleen Helsingin designmuseon aulassa. Siellä, hieman meluisammassa ympäristössä kokemus oli hotellin aulaakin voimakkaampi. Pallotuolin voisi sijoittaa mihin tahansa hälyisään paikkaan ja lähes meditatiivinen tila olisi hetkessä taattu. Suosittelen esimerkiksi avokonttoreihin tai lentokentille.
Tarkoituksenamme oli viettää hotellissa vain yksi yö, mutta lopulta päädyimme myös toiseen. Havaitsin, että ainakin itselleni hyvä hotellikokemus on vähän niin kuin ”oman kodin luksusversio”. Tuttuja asioita, mutta astetta paremmin toteutettuna. Minulle tämän tekivät esimerkiksi oma musiikki hyvällä äänentoistolla, itselle sopiva aamiainen ja kahvin paahtoaste, hieman paremmat pyyhkeet ja parempi sänky tyynyineen.
Erityismaininnan saa myös asiakaspalvelu: se oli todella hyvää. Muutaman kerran kiinnitin huomiota myös siihen, että henkilökunta tuntui viihtyvän myös keskenään erinomaisesti. Heillä ei ollut sitä perinteistä "omaa kivaa", joka jättää helposti asiakkaalle ulkopuolisuuden tunteen, vaan ystävällistä kanssakäymistä. Voisin kuvitella, että henkilökunnan viihtyvyys on yksi tärkeimmistä asioista, jonka vuoksi tähän hotelliin on asiakkaanakin mukavaa tulla.
Kaiken kaikkiaan tämä on sellainen hotelli, jonne voisin mennä ihan vain hotellikokemuksen vuoksi ilman sen kummempaa syytä.
Ajoimme auton hotellin alla olevaan autohalliin, jotka perinteisesti ovat melko kolkkoja paikkoja. Tuntui kuitenkin siltä, että hotelli alkoi heti ovesta sisään päästyämme. Jo hotellin kellaritiloista alkavat kokolattiamatot, hyvä tuoksu ja valaistus saivat unohtamaan kolkon autohallin hetkessä.
Hotellihuone oli todella hieno, jossa oli pitkälle mietittyjä yksityiskohtia. Kannan rinkassani omaa tyynyä, koska hotellihuoneiden tyynyt ovat lähes poikkeuksetta liian muhkeita minulle. Nyt tyynyjä oli molemmilla sängyillä valittavissa kolme, josta löytyi kokeilemalla sopiva. Spotifyn omat soittolistat sai äkkiä soimaan, kun yhdisti puhelimen hotellihuoneen äänentoistoon.
Pohjoismaisissa vähintään keskitason hotelleissa aamupala lienee lähes poikkeuksetta runsas, kuten täälläkin. Viikon verran hieman edullisimmissa hotelleissa asuneena oli mukavaa, kun sai valita kunnon täysjyväleipää ja tuoreita marjoja aamiaiselle. Tarjoilija tuli erikseen kysymään, haluammeko tumma- vai vaaleapaahtoista kahvia. Se tuntui luksukselta. Jäin kuitenkin miettimään, että onkohan kovinkaan ympäristöystävällistä tuoda kaikille oma kahvipannu pöytään? Eikö kahvia väkisinkin mene hukkaan? Tälle hotellille on annettu Green Key –merkki, joten ympäristöasioihin täällä on kiinnitetty huomiota.
Green Key –merkkiä mietin myös siinä vaiheessa, kun hotellihuoneemme kaikki pyyhkeet oli seuraavana päivänä vaihdettu. On mahdollista, että jossain olisi ollut ohje siitä, miten siivoojat olisivat jättäneet pyyhkeet rauhaan. Omaan silmään tällaista ohjetta ei kuitenkaan sattunut ja myös pyyhetelineeseen jätetyt, käytetyt pyyhkeet oli vaihdettu.
Aulassa sijaitseville Eero Aarnion pallotuoleille on pakko antaa erityismaininta. Olkoonkin, että tunnistettavat desgin-huonekalut saattavat helposti tehdä sisustuksesta ”tekemällä tehdyn”. Mutta en ollutkaan koskaan istunut Aarnion pallotuolissa. Sellaisessa istuminen tuntui kuin pääsisi omaan rauhalliseen soppeen, jossa kaikki aistiärsykkeet ovat minimissään. Myöhemmin, kesälomareissun jälkeen kokeilin pallotuolia uudelleen Helsingin designmuseon aulassa. Siellä, hieman meluisammassa ympäristössä kokemus oli hotellin aulaakin voimakkaampi. Pallotuolin voisi sijoittaa mihin tahansa hälyisään paikkaan ja lähes meditatiivinen tila olisi hetkessä taattu. Suosittelen esimerkiksi avokonttoreihin tai lentokentille.
Eero Aarnion pallotuolit kutsuvat rauhoittumaan. |
Tarkoituksenamme oli viettää hotellissa vain yksi yö, mutta lopulta päädyimme myös toiseen. Havaitsin, että ainakin itselleni hyvä hotellikokemus on vähän niin kuin ”oman kodin luksusversio”. Tuttuja asioita, mutta astetta paremmin toteutettuna. Minulle tämän tekivät esimerkiksi oma musiikki hyvällä äänentoistolla, itselle sopiva aamiainen ja kahvin paahtoaste, hieman paremmat pyyhkeet ja parempi sänky tyynyineen.
Erityismaininnan saa myös asiakaspalvelu: se oli todella hyvää. Muutaman kerran kiinnitin huomiota myös siihen, että henkilökunta tuntui viihtyvän myös keskenään erinomaisesti. Heillä ei ollut sitä perinteistä "omaa kivaa", joka jättää helposti asiakkaalle ulkopuolisuuden tunteen, vaan ystävällistä kanssakäymistä. Voisin kuvitella, että henkilökunnan viihtyvyys on yksi tärkeimmistä asioista, jonka vuoksi tähän hotelliin on asiakkaanakin mukavaa tulla.
Kaiken kaikkiaan tämä on sellainen hotelli, jonne voisin mennä ihan vain hotellikokemuksen vuoksi ilman sen kummempaa syytä.
Kommentit
Lähetä kommentti