Siirry pääsisältöön

Kokemuksia: Solo Sokos Hotel Paviljonki, Jyväskylä

Viikon mittaisen kesälomareissumme viimeiseksi etapiksi valikoitui Jyväskylä. Matkalla Vaasasta Jyväskylään selasin vimmalla Jyväskylän hotellitarjontaa. Kipurajana pitämiäni alle 100 euron hotelliöitä ei tahtonut löytyä, joten hieman pitkin hampain tein varauksen Solo Sokos Hotel Paviljonkiin 109 eurolla.

 Ajoimme auton hotellin alla olevaan autohalliin, jotka perinteisesti ovat melko kolkkoja paikkoja. Tuntui kuitenkin siltä, että hotelli alkoi heti ovesta sisään päästyämme. Jo hotellin kellaritiloista alkavat kokolattiamatot, hyvä tuoksu ja valaistus saivat unohtamaan kolkon autohallin hetkessä.

Hotellihuone oli todella hieno, jossa oli pitkälle mietittyjä yksityiskohtia. Kannan rinkassani omaa tyynyä, koska hotellihuoneiden tyynyt ovat lähes poikkeuksetta liian muhkeita minulle. Nyt tyynyjä oli molemmilla sängyillä valittavissa kolme, josta löytyi kokeilemalla sopiva. Spotifyn omat soittolistat sai äkkiä soimaan, kun yhdisti puhelimen hotellihuoneen äänentoistoon.

Pohjoismaisissa vähintään keskitason hotelleissa aamupala lienee lähes poikkeuksetta runsas, kuten täälläkin. Viikon verran hieman edullisimmissa hotelleissa asuneena oli mukavaa, kun sai valita kunnon täysjyväleipää ja tuoreita marjoja aamiaiselle. Tarjoilija tuli erikseen kysymään, haluammeko tumma- vai vaaleapaahtoista kahvia. Se tuntui luksukselta. Jäin kuitenkin miettimään, että onkohan kovinkaan ympäristöystävällistä tuoda kaikille oma kahvipannu pöytään? Eikö kahvia väkisinkin mene hukkaan? Tälle hotellille on annettu Green Key –merkki, joten ympäristöasioihin täällä on kiinnitetty huomiota.

Green Key –merkkiä mietin myös siinä vaiheessa, kun hotellihuoneemme kaikki pyyhkeet oli seuraavana päivänä vaihdettu. On mahdollista, että jossain olisi ollut ohje siitä, miten siivoojat olisivat jättäneet pyyhkeet rauhaan. Omaan silmään tällaista ohjetta ei kuitenkaan sattunut ja myös pyyhetelineeseen jätetyt, käytetyt pyyhkeet oli vaihdettu.

Aulassa sijaitseville Eero Aarnion pallotuoleille on pakko antaa erityismaininta. Olkoonkin, että tunnistettavat desgin-huonekalut saattavat helposti tehdä sisustuksesta ”tekemällä tehdyn”. Mutta en ollutkaan koskaan istunut Aarnion pallotuolissa. Sellaisessa istuminen tuntui kuin pääsisi omaan rauhalliseen soppeen, jossa kaikki aistiärsykkeet ovat minimissään. Myöhemmin, kesälomareissun jälkeen kokeilin pallotuolia uudelleen Helsingin designmuseon aulassa. Siellä, hieman meluisammassa ympäristössä kokemus oli hotellin aulaakin voimakkaampi. Pallotuolin voisi sijoittaa mihin tahansa hälyisään paikkaan ja lähes meditatiivinen tila olisi hetkessä taattu. Suosittelen esimerkiksi avokonttoreihin tai lentokentille.


Eero Aarnion pallotuolit kutsuvat rauhoittumaan.


Tarkoituksenamme oli viettää hotellissa vain yksi yö, mutta lopulta päädyimme myös toiseen. Havaitsin, että ainakin itselleni hyvä hotellikokemus on vähän niin kuin ”oman kodin luksusversio”. Tuttuja asioita, mutta astetta paremmin toteutettuna.  Minulle tämän tekivät esimerkiksi oma musiikki hyvällä äänentoistolla, itselle sopiva aamiainen ja kahvin paahtoaste, hieman paremmat pyyhkeet ja parempi sänky tyynyineen.

Erityismaininnan saa myös asiakaspalvelu: se oli todella hyvää. Muutaman kerran kiinnitin huomiota myös siihen, että henkilökunta tuntui viihtyvän myös keskenään erinomaisesti. Heillä ei ollut sitä perinteistä "omaa kivaa", joka jättää helposti asiakkaalle ulkopuolisuuden tunteen, vaan ystävällistä kanssakäymistä.  Voisin kuvitella, että henkilökunnan viihtyvyys on yksi tärkeimmistä asioista, jonka vuoksi tähän hotelliin on asiakkaanakin mukavaa tulla.

Kaiken kaikkiaan tämä on sellainen hotelli, jonne voisin mennä ihan vain hotellikokemuksen vuoksi ilman sen kummempaa syytä.

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t