Siirry pääsisältöön

Asiakas määrittää palvelun arvon

Kun puhutaan palvelun arvosta, voi mieleen tulla esimerkiksi palvelun hinnoittelu tai omistajien saama voitto palvelusta. Palvelumuotoilussa asiakas tuodaan keskiöön myös palvelun arvon määrittelijänä. Tuotteella tai palvelulla ei ole ollenkaan pysyvää  arvoa, vaan kukin asiakas määrittää palvelun arvon erikseen. Viime kädessä asiakas maksaa arvosta - ei tuotteesta tai palvelusta sinänsä.



Koska kukin asiakas kokee palvelun eri tavoin, voi palveluntarjoaja tarjota ainoastaan arvoehdotuksia. Yrityksen on tärkeää ymmärtää, mistä asiakkaan kokema arvo muodostuu. Sanotaan, että palvelun lisäksi asiakkaan kokemaan palvelun arvoon vaikuttavat:

  1. Palvelun saavutettavuus
  2. Vuorovaikutus palveluorganisaation kanssa
  3. Asiakkaan osallistuminen

Vaikka itse palvelu olisi erinomainen, saattaa esimerkiksi heikko vuorovaikutus palveluntarjoajan kanssa pilata asiakkaan kokemuksen. Toisaalta asiakkaan ennalta sovitun mukainen osallistuminen esimerkiksi tietojärjestelmän käyttöönottoprojektiin on ensiarvoisen tärkeää, jotta palvelusta muodostuisi asiakkaan toiveiden mukainen ja näin ollen mahdollisimman arvokas asiakkaalle.

Yleensä asiakkaan kokema arvo muodostuu vasta pikku hiljaa palvelun käytön aloituksen jälkeen tai sen käytön jo loputtua. On tärkeää, ettei asiakasta tässä kohta jätetä yksin arvoa määrittelemään. Tällöin palveluntarjoajan olisi hyvä olla vahvasti läsnä asiakkaan arjessa, jolloin voidaan tarvittaessa tehdä toimenpiteitä arvon muodostamisen parantamiseksi. Näin siksi, että asiakkaan kokemus palvelun arvosta ohjaa käyttäytymistä myös tulevaisuudessa.

Asiakastyössä on mahdotonta onnistua niin, että asiakkaan kokema arvo olisi aina täydellinen. Tämä johtuu siitä, että asiakas tuo palvelutilanteeseen aina oman historiansa ja ennakkoasenteensa mukanaan. Siinä missä toinen kuvaa palvelua erinomaiseksi, saattaa toisen mielestä vastaava palvelu tuottaa heikon arvon. Myös sama asiakas voi arvottaa saman palvelun eri palvelutilanteissa erilaiseksi. Palvelumuotoilussa pyritään tunnistamaan ja optimoimaan sellaisia palvelupolun kriittisiä pisteitä, joissa moni asiakas kokee palvelun arvon laskevan.


Lisämateriaalia:

Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu

Vargo, S.L. & Lusch,R.F. 2004. Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing. Vol 68

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t