Siirry pääsisältöön

Palvelukokemus projektissa - pelillistämisestä apua?

Kun asiakaskokemuksella tarkoitetaan yleensä asiakkaan kokonaisvaltaista tyytyväisyyttä yritystä kohtaan, mittaa palvelukokemus asiakkaan kokemusta palvelun laadusta. Tällöin palvelun lopputulos (esim. it-alalla tietojärjestelmä) jätetään vähemmälle huomiolle. Tässä kirjoituksessa pohdin sitä, voisiko pelillistämisellä parantaa palvelun aikana koettua palvelukokemusta.

Helsingin yliopiston tutkija Mika Hyötyläinen on kirjoittanut, että ICT-palvelun käyttöönottopalvelu on sosiaalinen prosessi. Käytännössä siis teknologia ja innovaatiokeskeinen ajattelu eivät yksistään riitä teknisen järjestelmän käyttöönottoprosessin laadukkaaseen toteutukseen. Palvelu- ja asiakassuhdemarkkinoinnin professori Christian Grönroos mainitsee kirjassaan, että mikäli asiakas kokee palvelun aikaisen vuorovaikutuksen monimutkaisena, vaikeana tai epämiellyttävänä, saattaa lopputulokseltaan erinomaisen palvelupaketin koettu laatu jäädä heikoksi.

Tietojärjestelmän käyttöönotto vaatii paljon resursseja myös tilaajalta. Projektipäällikkönä olen useamman kerran kuullut kysyttävän, että miksi projekti vaatii asiakkaalta niin paljon työtä. Asiakashan maksaa projektista toimittajalle - eikö toimittajan tulisi tehdä kaikki työt?

Koko projektia on tuskin koskaan mahdollista ulkoistaa it-toimittajalle. Kuten Mika Hyötyläinenkin kirjoittaa, tarvitaan ICT-palvelun suunnittelussa paljon tietoa organisaation prosesseista. Tämä tieto on harvoin dokumentoitua ja se on hyvin kontekstiriippuvaista. Projektiin on löydettävä oikeat henkilöt ja tunnistettu tieto on perusteltava ja sovellettava ICT-palvelun tarpeisiin.

Olennaista onnistuneen käyttöönottoprojektin toteutuksessa on se, että asiakas tietää etukäteen, mitä tältä odotetaan. Yksi onnistuneen palvelukokemuksen avaimista on oikeanlaisen projektiryhmän muodostaminen. Jokaisen projektiryhmäläisen tulee tietää oma rooli ja vastuualueet projektissa. Projektiryhmäläisellä tulee myös olla työaikojensa puitteissa mahdollisuus ottaa se vastuu, jota häneltä odotetaan. Oma mutu-tuntumani on, että silloin tällöin projektiryhmään otetaan mukaan henkilöitä "varmuuden vuoksi". Tällöin tehtävät ja vastuualueet voivat projektin alussa jäädä epämääräisiksi ja henkilön rooli jää hyvin vähäiseksi.

Projektipeli tukemaan projektiryhmää

Projektin kulku ja projektiryhmäläisten tiedot käydään yleensä läpi projektin alkaessa ja nämä voidaan mainita myös projektisuunnitelmassa. Usein tämä vaihe saatetaan ohittaa liiankin nopeasti, eikä keskustelulle ole varattu riittävästi aikaa. Pahimmillaan projektiin valitut henkilöt ovat vääriä tai he eivät tiedä omaa rooliaan projektissa. Tällöin henkilöillä ei ole mahdollisuutta ottaa vastuuta projektin aikaisista tehtävistä. Omassa työssäni olen käyttänyt pelillistämisen menetelmiä tukemaan projektiin osallistuneita henkilöitä omien roolien ja vastuualueiden tunnistamisessa.

Kehittämäni projektipeli on perinteinen, lautapelimaailmasta tuttu resurssienhallintapeli, jossa tarinana toimii tietojärjestelmän käyttöönottoprojekti. Pelin alussa pelaajat jaetaan asiakkaan ja toimittajan projektiryhmiin. Asiakkaan ja toimittajan projektipäälliköillä on erikseen omat roolinsa. Pelin tavoitteena on saattaa projekti valmiiksi tietyssä aikataulussa, tietyillä resursseilla. Pelissä projektiryhmät tekevät yhteistyötä ja molemmat projektiryhmät joko voittavat tai häviävät pelin yhdessä.

Projektipeli

Olen pelannut projektipeliä asiakkaideni kanssa projektin alussa. Käytännössä tämä on joissain projekteissa korvannut projektisuunnitelman läpikäynnin. Näin toimittuna asiakas tutustuu projektin eri vaiheisiin ja pystyy etukäteen arvioimaan tehtäviään ja niihin kuluvaa aikaa. Pelin ohjaajana olen kertonut erityisen haastavista vaiheista ja niistä voidaan keskustella jo etukäteen. Toisaalta pelaaminen projektin aluksi tutustuttaa projektiryhmäläiset vapaamuotoisessa tilanteessa toisiinsa.

Olennaista on, että jokainen projektiryhmän jäsen voi pohtia omaa roolia ja vastuualueita projektissa. Vastuun ottaminen niin toimittajan kuin asiakkaankin puolelta on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista, joka mahdollistaa onnistuneen projektin. Mikäli henkilö kokee, ettei hänellä ole järkevää roolia projektissa, tulisi projektiryhmäisten määrää rohkeasti supistaa. Muuten pahimmillaan voi käydä niin, että projektissa on mukana henkilö, joka projektipalaverista toiseen käyttää aikansa sähköpostien ja Facebookin selaamiseen.

Mikään it-projekti ei taida olla turvassa yllätyksiltä. Yllätyksiin varautuminen on projektipelissä huomioitu tapahtumakorttien avulla. Tällä tarkoitetaan sitä, että pelin tarinassa esiintyy ns. kriittisiä pisteitä, jossa pelaaja nostaa tapahtumakortin, jossa ongelma on esitetty. Ongelmaan ei ole yhtä oikeaa ratkaisua, vaan sopiva ratkaisu pyritään löytämään yhteisen keskustelun kautta. Tapahtumakortissa annetaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, mutta ne saattavat tarkoittaa esimerkiksi lisäresussien käyttöä tai aikataulun viivästymistä.

Lähteet ja lisämateriaalit:

Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi.

Hyötyläinen, M. 2010. Towards “Service Factory” – Managing the Complexity of ICT Services.

Olen kehittänyt projektipelin alun perin osana YAMK-tasoista opinnäytetyötäni.

Kommentit

Suosituimmat tekstit

Onko palvelumuotoilulla annettavaa viestinnälle ja markkinoinnille?

Liityin muutama viikko sitten vasta perustettuun FB-ryhmään Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat . Aluksi ajattelin, että ryhmässä käsiteltävät aiheet menevät hieman ohi kiinnostukseni, koska työskentelen itse lähinnä it-projektien parissa. Huomasin kuitenkin olevani väärässä viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhmän perustaja Elina Piskonen ja ryhmän adminina toimiva Laura Vuorio-Kuokka järjestivät FB live -lähetyksen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla ryhmän aihepiiriin liittyvistä teemoista. Lähetys alkoi tutuilla asioilla eli sillä, mitä palvelumuotoilu ylipäätään on. Tämän jälkeen siirryttiin itselleni kiinnostavampaan asiaan eli siihen, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää viestinnän ja markkinoinnin työssä . Toiseksi kysymykseksi nostettiin se, mitä viestintä ja markkinointi voivat antaa palvelumuotoilulle. Elina ja Laura kertoivat, että nykyään palvelumuotoilua osataan jo hyödyntää (nimensä mukaisesti) palveluiden kehittämisessä, mutta että sillä olisi pa

Parempaa arkiruokaa Epiciltä

Pääsin tekemään blogiyhteistyötä Epic Foods Oy :n kanssa, joka tarjoaa laadukasta, tyypillisesti sesongin mukaista kotiruokaa kotiinkuljetettuna. Epic toimittaa illalliskasseja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueelle sekä osaan Vantaata. Lämpimän lounasaterian toimitusalue on hieman pienempi. Illalliskassi toimitetaan veloituksetta (minimitilaus 35€). Myös lounaan toimituskulut ovat ilmaiset, kunhan tilauksen kokonaissumma on vähintään 13,90€. Kokeilimme neljää erilaista illallisannosta: possua, kanaa, kanasalaattia sekä lohikeittoa. Annokset näyttivät hienoilta, lähes ravintolatason annoksilta jopa pahvipakkauksissaan ja erityisesti salaatti keräsi kehuja runsaudellaan. Salaattia lukuunottamatta ruuat lämmitettiin uunissa ennen tarjoilua. Ruoka oli hyvää ja testiryhmämme ainut miespuolinen jäsen mainitsi, että “Olispa kyllä kiva tilata jotain tällaista pizzaa terveellisempää joskus uudelleenkin”. Lohikeitto keräsi hieman huonommat arviot maininnalla: “Kyllä se Kokkikartanon keit

Kirja-arvostelu: Your Brain at Work

Projektipäällikön työssäni yksi tärkeimmistä tehtävistäni on viestintä. On tärkeää, että esimerkiksi tiimin jäsenet saavat vastaukset kysymyksiinsä nopeasti ja asiakas kokee, että puoleeni voi miloin tahansa kääntyä projektiin liittyvissä kysymyksissä. Olen päivittäin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, mutta toisaalta teen usein myös keskittymistä vaativia töitä. Dead linet ovat usein tiukkoja ja esimerkiksi projektisuunnitelman tekemiseen on rajallinen määrä aikaa. Toisaalta sähköposteja, puheluita ja Teams-palavereita riittäisi vaikka työpäivän jokaiselle tunnille. Miten tätä kokonaisuutta voisi parhaiten hallita? Tartuin kesälukemisena kirjahyllyssä jo muutaman vuoden pölyttyneeseen kirjaan Your Brain at Work (Rock, D. 2009.).  Osa kirjan neuvoista on itsestään selviä. Kirjaa alkaa monelle tutusta  ”sähköpostihelvetistä” (The Morning Email Overwhelm), jossa aamulla töihin tullessa sähköpostissa odottaa useita uusia viestejä. Näihin vastaamiseen menee helposti koko päivä ja uusia t